sobota 4. prosince 2021

Krůta s javorovým sirupem a pečeným zeleninovým salátem

Pokud sledujete můj hlavní blog (Angeliky bloček), víte, že letos chováme krůty. Na jídlo. A tak když teď pomalu přišel jejich čas, musíme hledat recepty. Známý mi říkal, že to je snadný, prý jako kuře. Ale já nechci mít z krůty kuře! Chci výjimečný recept pro výjimečné maso. Nebudu tvrdit, že je bio, protože nemáme bio zrní a krmná směs, aby měly krůty silné kosti, taky nebyla bio, ale jinak měly dost volného pohybu a mohly se spokojeně pást a celkově měly příjemný život, protože byli namixovaní kluci a holky. I když toho si asi ještě moc užít nestihli. 

Druhá várka krůty pečená o týden později se zbytkem výpeku (přidána cibule)
Vyhlédla jsem si Krůtu s javorovým sirupem a salátem s dýní na Apetitu. Hned na úvod musím říct, že to trvá nechutně dlouho. Podtrhuji slovo nechutně. V našich kamnech, která na to evidentně nejsou uzpůsobená, trvalo pouze pečení křídel přes tři hodiny. V normální troubě byste tak dlouho pekli celou krůtu.

Použila jsem:

  • 2 krůtí křídla,
  • 1 jablko,
  • svitek skořice,
  • 2 hvězdičky badyánu,
  • 100 ml javorového sirupu,
  • 150 g másla, což bylo nesmyslně moc, když to v originálním receptu používají na CELOU krůtu (ale jen 4 kg, ta naše měla patnáct!)

Na salát:

  • velká kulatá cuketa,
  • 2 velké cibule,
  • 1 bílá paprika,
  • 2 polévkové lžíce cukru,
  • 6 lžic červeného balzamikové octa.

Postup:

Rozpustila jsem máslo s tymiánem (v kamnech s troubou) a smíchala s javorovým sirupem. Touto směsí jsem potřela připravenou krůtu. Sice by bylo asi bývalo lepší, kdybych ji nasolila a naolejovala předem, ale i tak měla výtečné maso. Krůtu jsem podlila trochou vody a dala péct do trouby, kde je teplota zjevně dost mírná, i když zatím nevím přesně jaká, protože v ní nemáme teploměr. 

Potírání krůty javorovým máslem bylo otravné a hlavně mi nevznikala žádná sladká krustička, ale všechno mi to neustále stékalo a připékalo se na dně pekáčku, i když byl plný omastku (protože jsem použila moc másla, viz výše!). Celou dobu jsem pekla odkryté. Nejprve hodinu křídly dolů a pak vzhůru, aby se opekla dozlatova, což se ale nestalo. 

Salát vyžadoval obdobné množství práce. Naštěstí na něj byla spousta času vzhledem k dlouhému pečení masa. Kolega z práce mi daroval jednu velkou kulatou žíhanou cuketu a hokaido dýni. Obě jsem nakrájela, semínka dala kozám a dala společně s paprikou péct v pekáčku do opravdické trouby na 180°C nakrájené na centimetrové kostičky. Samozřejmě jsem vše osolila, opepřila a notně posypala rozlámaným rozmarýnem.

Na pánvi jsem si osmažila nadrobno nakrájenou cibulku, a protože jí bylo hodně, přidala jsem dvě polévkové lžíce cukru a šest lžic červeného balzamikové octa. Sedlo si to parádně a po promíchání s ostatní zeleninou chutná salát skvěle. Salát slouží jako příloha.

Nejlíp chutnala ke křídlům omylem přinechaná část prsou, na které se udrželo nejvíc javorového másla. Šťáva byla také senzační. A salát jakbysmet. Dokonalá ovšem byla i upečená jablka.

Zdroj:

https://www.apetitonline.cz/recept/kruta-s-javorovym-sirupem-salatem-s-dyni

Žádné komentáře: