úterý 1. července 2014

Prababiččina perníková srdíčka po 90 letech

Začátek prázdnin si žádá speciální recept. :-)

Tohle je recept, který má svůj vlastní příběh! Můžete namítnout, že to mají všechny. Máte pravdu, ale tenhle je výjimečný především pro mě. Ani už nevím za co mi táta slíbil dárek, ale byl jím prababičky sešit s ručně psanými recepty. Zřejmě byl psán ještě namáčecím perem a určitě tuší. První písmena mají kouzelné krucánky, ale jinak je použita normální čeština, žádné archaismy, snad jen „koflík mléka“ je pro mě neznámá míra.

Občas se v sešitě objevují data, kdy byl zapsán, což mi připadá zajímavé, protože mě napadlo už datovat ledacos, ale kdy jsem získala recept, to ne. Jen do Apetitů si píšu, kdy jsem ho vyzkoušela a jak mi chutnal, datum je tam čistě proto, abych věděla, že už jsem ho dělala, pokud jsem neměla potřebu se k tomu nějak dále vyjadřovat.

Na první stránce jsou dva recepty a datum 17. prosince 1924. Kdyby to bylo o něco dříve, chvilku bych počkala a na sté výročí bych pár receptů zveřejnila, ale takhle se mi čekat nechce. Když vám budou perníčku chutnat, můžete si je udělat i za deset let. :-)

Myslela jsem si, jak senzační recept vám tu zveřejním. Starých, „opravdových“ a „zaručených“ babiččiných receptů jsou dnes plné police knihkupectví i internet, ale kde máte záruku, že jde skutečně o starý recept? Já ji s nalezením tohoto sešitu mám. A vám nezbývá než mi věřit. Ale proč bych lhala, že jo?

Když jsem si přichystala všechny potřebné suroviny a pročítala si zadní obal koření, málem mě kleplo. Byl na něm návod na medový perník pro dvě osoby. A zprvu jsem si myslela, že je ten stejný jako od prababičky. Tak já tu budu s velkou pompou publikovat něco, co tak nakonec dělá každý? Asi jako bych dala vařit vodu tak, že ji dám do hrnce a zahřívám… Při druhém pohledu jsem ale jisté rozdíly našla, a tak vám dám místo jednoho receptu rovnou dva, ale ten Kotányi nemám vyzkoušený!

Suroviny
  • 30 dkg mouky žitné,
  • 20 dkg cukru (užila jsem krystal),
  • 5 dkg medu (dala jsem 2 polévkové lžíce, neboť jedna by měla mít cca 36 g medu),
  • 2 celá vejce,
  • trochu jedlé sody (dala jsem 1,5 čajové lžičky),
  • (trochu nového koření, hřebíček, skořice, citrónovou kůru) – místo toho jsem použila koření Medový perník od firmy Kotányi (použila jsem 1,5 polévkové lžíce viz Poznámka).
Postup
„… a vše se zadělá.“ Doslova jsem se řídila radou a vše smíchala najednou – pěkně v ruce, abych měla ten správný pocit, že dělám něco opravdu 90 let starého. Nejdřív jsem to patlala lžící, ale nějak se to nechtělo poddat, tak jsem se do toho pustila rukou. Ukázalo se, že to jde snadno a byla jsem mile překvapená, jak rychle se mi to povedlo. Podle druhého receptu, který najdete v poznámce, jsem dala těsto na půl hodiny do chladu. Vyválet nešlo ani omylem, a tak jsem ho po zkušenosti z Vánoc 2013 rozválela rovnou na plech na pečicí papír na co nejtenčí to šlo (asi 1 cm).

Pekla jsem na 180 °C asi deset minut. Péťův tip: Po vyjmutí plechu jsem sesunula pečicí papír i s perníkem na prkénko a pustila se do vykrajování již upečeného perníku. Jde to skvěle, jen pozor na prsty, formičky se snadno zahřívají. Jo a žádný strachy - nesráží se to. :-) Nevzhledné vykrájené zbytky jsme s tátou spořádali k odpolednímu čaji nebo kafíčku. Mňam. A srdíčka jsou pro vás!

P. S.1: (červenec 2014) Vážně to bylo opravdu dost kořeněné, takže pro ty co mají raději mdlejší chuť doporučuji jen 1 lžíci. ;-) Jo a taky je to pořádně sladké, takže příště uberu cukru, Kotányi má poměr cukru k mouce 1:2 nikoli 1:1.


P. S.2: Další pokus (prosinec 2014): 4 lžíce medu a jen 100 g cukru.Výsledek: méně sladké, ale vykrajovat jde i před pečením.

Poznámka: Na obalu se uvádí, že se toto koření hodí do vánočního cukroví, vánočky, pečiva a kompotů. Jeho složení je: skořice, muškátový oříšek, koriandr, zázvor, fenykl, hřebíček, nové koření, anýz, badyán, pepř, kardamom.

A teď druhý slibovaný recept: suroviny: 500 g žitné mouky, 125 g krystalového cukru, 125 g medu, 3 vejce (velikosti L), 3 čajové lžičky jedlé sody, 2 polévkové lžíce KOTÁNYI Medový perník. Příprava: Smíchejte mouku, cukr, jedlou sodu a koření. Přidejte vejce a med a uhněťte těsto. Zabalte je do potravinářské fólie a nechte půl hodiny odležet. Pracovní plochu pomoučte a těsto vyválejte. Formičkami vykrájejte perníčky a rozložte na pečicí papír. Potřete mlékem a pečte při 175 °C v horkovzdušné troubě 7 až 8 minut. A když je budete skladovat v neprodyšné nádobě, budou měkčí. Mohou se skladovat společně se skořicí a vanilkou. Asi pak budou vonět.

P. S.3: Dneska 24. 10. 2020 jsem experimentovala s přidáním lékořicového bonbonu (čistě jen ten pendrek od Hariba) na perníček. A nebylo to špatné. Žádný extra zázrak, ale stejně. A celozrnná jemná žitná mouka taky super. Jen bych chtěla do budoucna snížit množství používaného cukru. Těsto je lepivé a vykrajovat z něj nelze. Řekla bych, že je výhodnější dělat z většího množství.

Žádné komentáře: