neděle 13. září 2020

Bezinkový džem

Před rokem nebo dvěma jsem si od Kamila dovezla skvělý bezinkový džem a od té doby myslím na to, že si ho udělám taky. Mělo by to být jednoduché, vždyť nám ho spousta roste za stodolou. A protože se o něj nijak nestaráme, nezalíváme ho a ani nic jiného, říkám tomu „jídlo zdarma“, o tom někdy příště.

Našla jsem si recept: https://abecedazahrady.dama.cz/clanek/jak-pripravit-dzem-kompot-a-povidla-z-cerneho-bezu#part=3 a pustila se do sbírání. Po umytí mi došlo, co mě tak štvalo na sklízení květů bezu (kromě všudypřítomného pylu): to, jak se špatně dostávají jednotlivé kuličky dolů. Vždycky se v kastrolu nachází i nějaké větvičky.

Potřebujete (pozor vystačí pouze na 2 malé skleničky):
  • 300 g bezinek,
  • 60 g cukru,
  • 150 ml vody,
  • citron,
  • alkohol, např. vodka.
Bezinky omyjte, otrhejte, nasypete do kastrolu, přisypte cukr, vidličkou rozmačkejte, zalijte vodou a rozvařte na kaši.

Při vaření to vypadá úžasně. Jako borůvky. Ale myslím, že to tak i barví, takže bacha.

Na závěr jsem přidala pár kapek citronu a do skleniček pár kapek alkoholu, abych předešla plísni. Lžicí dala do sklenic, zavíčkovala a otočila dnem vzhůru. A přikryla ručníkem.


2 komentáře:

Kamilek řekl(a)...

Ten můj recept nebyl čistě bezinkový...
1 kg kuliček černého bezu
2 kg jablek
0,8 kg cukr
30 g kyseliny citrónové (nebo šťáva za 2 citronů)
Oloupaná jablka nakrájíme na tenké plátky a vaříme dokud nezměknou (5-15 minut), scedíme, rozmixujeme (a propasírujeme) a přivedeme k varu. Přidáme bezové bobulky a opět přivedeme k varu a 5 minut vaříme. Pokud to chceme bez zrníček a slupek, tak až teď rozmixujeme a propasírujeme. Přidáme cukr a vaříme nejméně 10 minut. Až začne želírovat přidáme kyselinu citronovou a ještě minutu povaříme. Naplníme skleničky a zavařujeme 20 minut při 85 °C.

První várku jsem vařil v září 2017, druhou o rok později.

Angelika řekl(a)...

Aha, tak to je ten fígl, proč to vypadalo a chutnalo jinak. Tak to jo. Děkuji. Bylo to moc dobré, ale jablka nemám a teď zrovna nestíhám dělat ani z bezinek.