sobota 22. dubna 2023

Tatarák různě

Mám ráda „klasický“ „evropský“ tatarák s hořčicí, kečupem a worchesterem, ale ráda zkouším i jiné varianty. Obvykle vycházím z Apetitu (např. zde nebo zde) a různě to kombinuji podle doma dostupných surovin a momentální chuti.

Klasický evropský tatarák (tak mu říkám já, nevím, jestli má nějaký oficiální název, navíc tenhle má moji úpravu). Zkuste, třeba vám zachutná. Porce pro dva:

  • 250 g tatarák z Lídlu (momentálně ve slevě za 60 Kč),
  • Klasický tatarák
    hořčice plnotučná 1,5–2 polévkové lžíce (možno částečně nahradit nějakou dijonskou nebo semínkovou),
  • worchester 1 polévková lžíce,
  • olivový olej 50 ml,
  • cibule 1 nakrájená na co nejjemnější kostičky,
  • sůl,
  • pepř,
  • česnek na potření topinek,
  • případně kapary bokem k podávání.
  • Topinky ze starého chleba dělám ráda na sucho. Opeču na pánvi nebo v troubě. Ale bez jakéhokoliv omastku.

Všechny suroviny smíchejte a průběžně mírně ochutnávejte, ať vám zbyde, ale ať to má ten správný šmak podle vás.

Jejda, zapomněla jsem na mletou papriku. Tak zase někdy příště!

Chvíli jsem byla v pokušení zařadit tatarák mezi pomazánky, ale nakonec jsem si řekla, že to není správné. Možná to časem opravím. ;-) Maže se na opečený chleba, ne?

Angeliky italská verze tataráku (načnuté ančovičky a kapary, dvě moje oblíbené ňamky, tak jsem podle toho dohledávala recept). Připadá mi to jako taková letní verze předkrmu, lehčí, skoro jako by to byl salát ;-). Verzí je spousta, jako obvykle (Apetit, Romana Pauluse, Romana Vaňka – piemontský tatarák), udělala jsem takový trochu kompromisní mixím, ale nejvíc podle Vaňka. Porce pro dva:

  • Italská verze
    250 g tatarák z Lídlu,
  • obří kapary asi 6 ks,
  • trocha tvrdého luxusního sýra Tête de Moine, „Hlava mnicha“ (taky z Lídla), 
  • ančovičky 6 ks,
  • cibulka nakrájená na miniaturní kostičky,
  • olivový olej 50 ml,
  • citronová šťáva lžíce,
  • špetka čerstvého pepře,
  • sůl podle chuti, protože už jsou slané ančovičky i kapary, tak radši opatrně.
  • Topinky ze starého chleba dělám ráda na sucho. Opeču na pánvi nebo v troubě. Ale bez jakéhokoliv omastku.

Všechny suroviny z tataráku promíchejte a nechte třeba pět minut odležet, aby se chutě promísily. Průběžné ochutnávání je velice důležité. Akorát musíte hlídat zbývající množství. ;-)

P. S.1: Kvůli manželovi jsem testovala, jestli dojde k vylepšení přidáním hořčice do italské verze. Má totiž raději klasickou verzi. Ale zdá se, že hořčice v tomto případě nevhodně přebije všechny ostatní chutě. 

P. S.2: Odlišnosti jiných receptů: Vaněk dává parmazán místo Tête de Moine. Paulus také, ale navíc přidává trošku hrubozrnné hořčice a řapíkatého celeru a chilli. Zdobí rukolou, sedmikráskami a natí z řapíků celeru. Florentýna ke své škodě asi tatarák nedělá! 

P. S.3: V Apetitu také dávají parmazán, ale naopak dávají místo ančoviček hrst zelených oliv a bazalky (taky kaparů), drcený stroužek česneku a šťávu z jednoho citronu, kterou v předešlých receptech nepoužívali.

P. S.4 z listopadu 2023: U nás je nejlepší dělat obě verze, protože tak se ho „nepřejíte“ a díky střídání chutí jste pořád jakoby překvapení. Navíc manžel má radši klasiku a já Itálii.

Pozor, nevhodné pro těhotné.

Žádné komentáře: