pátek 28. srpna 2015

Domácí vanilková zmrzlina na rozloučení s prázdninami

V Apetitu jsem narazila na recept na základní vanilkovou zmrzlinu. Chvilku jsem si pohrávala s myšlenkou, že bych alespoň část udělala s práškovým čajem matcha, ale měla jsem málo času a nakonec to bylo docela dost práce i bez toho, tak jsem to nechala plavat. Podle návodu si vyrobíte kilo zmrzliny, tak si na ni nechte místo v mrazáku.
Správná vanilková zmrzlina v sobě má mít černé tečky – semínka vanilky
Tentokrát jsem výjimečně postupovala přímo podle návodu, tedy... skoro. Tady už je moje malá úprava – 40% smetanu jsem opravdu nesehnala, i tak je to kalorická bomba, a když jsem ji po uvaření ochutnala, říkala jsem si, že je škoda nechávat to zmrznout a nesmlsat ji rovnou.

Potřebujete:
  • 750 ml smetany ke šlehání (30%),
  • 250 ml plnotučného mléka,
  • 1 vanilkový lusk,
  • 10 velkých žloutků (použila jsem vejce velikosti L),
  • 220 g krupicového cukru,
  • špetku soli (dávám nejraději růžovou himalájskou).
V hrnci smíchejte smetanu, mléko a vanilkový lusk, který rozříznete a vyškrabete. Na středním plameni přiveďte těsně pod bod varu a sundejte ze sporáku.

V míse prošlehejte žloutky, cukr a špetku soli až směs zesvětlá (je to fascinující), což znamená, že se cukr rozpustil. 

Za stálého šlehání vlijte pramínkem polovinu horké smetanové směsi. Pak vše vlijte zpátky do hrnce a na středním plameni zahřívejte do zhoustnutí krému asi 10 minut.

Přeceďte do mísy/mixéru, nebo alespoň vyndejte vanilkový lusk. Mohli se vám totiž vytvořit hrudky (jako mně). Půl minuty mixujte do pěny. Dejte vychladnout a pak zmrznout do mrazáku, nebo využijte zmrzlinovače, ale předtím nechte v lednici alespoň 3 hodiny chladnout.

P. S.: Zmrzlinka není zrovna nejlevnější, jak vidíte podle surovin. 10 vajec mě v Lídlu stálo 30 Kč, 4 smetany v Tescu v akci vyjdou (á 14 Kč) na 56 Kč, vanilkový lusk seženete nejlevněji za 30 Kč, plnotučné mléko cca 25 Kč, cukr krystal 20 Kč (ale potřebujete méně než třetinu, tzn. počítejme nějakých 6 Kč), dohromady to dělá 147 Kč. Počítáme-li, že za kopeček zmrzliny běžně platíte 12 Kč, pak je třeba abyste jich vyrobili alespoň 13. Našla jsem, že běžný kopeček váží 25–30 gramů a jinde, že byste měli z litru získat 23–40 kopečků podle toho, jaké kleště použijete. To znamená, že ačkoliv je tahle zmrzlina relativně drahá (ve srovnání s některými kyblíky ani náhodou), je opravdu poctivá a dokonce se vám i vyplatí.

Žádné komentáře: